Thursday, April 12, 2007

PETUA TENANGKAN HATI OLEH DR FADZILLAH KAMSAH

Segala aspek kehidupan ini bermula daripada hati.
Oleh itu di bawah ini ada beberapa cara bagaimana
hendak mencuci hati.
Diolah oleh pakar motivasi
Datuk Dr. Haji Fadzilah Kamsah.

1) Dirikan solat dan banyakkan berdo'a - Ini
adalah salah satu
kaedah yang sungguh berkesan. Semasa berdo'a turut
katakan "Ya,Allah
jadikan hatiku bersih"

2) Selawat keatas Nabi Muhammad s.a.w paling
minima 100 X
sebelum tidur, Ini merupakan satu pelaburan yang
mudah dan murah. Disamping
dosa-dosa diampunkan, otak tenang, murah rezeki,
orang sayangkan kita dan
mencetuskan semua perkara kebaikan.

3) Solat taubat - Selain daripada memohon
keampunan, dapat mencuci hati dan menenangkan minda.

4) Membaca Al-Quran - Selain dapat mencuci hati
juga
menenangkan jiwa, penyembuh, penenang, terapi.
Sekurang-kurangnya bacalah "Qulhu-allah" sebanyak 3X.

5) Berma'af-ma'afan sesama kawan setiap hari -
Semasa meminta maaf perlu sebutkan.

6) Bisikan kepada diri perkara yang positif -
Jangan sesekali mengkritik, kutuk diri sendiri,
merendah-rendahkan kebolehan diri sendiri. katakan lah
"Aku sebenarnya......(perkara yang elok-elok belaka)

7) Program minda/cuci minda - Paling baik pada
waktu malam sebelum tidur, senyum, pejam mata, katakan di
dalam hati "Ya, Allah cuci otak aku, cuci hatiku, esok
aku nak jadi baik, berjaya, ceria, bersemangat,
aktif, positif". Menurut kajian saikologi, apa
yang disebut sebelum tidur dapat dirakamkan
sepanjang tidur sehingga keesokan harinya -
CUBALAH!!

8) Berpuasa - Sekiranya dalam berpuasa terhindar
dari melakukan perkara-perkara kejahatan.

9) Cuba ingat tentang mati (Sekiranya hendak
melakukan sesuatu kejahatan, tidak sampai hati
kerana bimbang akan mati bila-bila masa)

10) Kekalkan wuduk

11) Bersedekah

12) Belanja orang makan.

13) Jaga makanan - jangan makan makanan yang
subhat

14) Berkawan dengan ulama

15) Berkawan dengan orang miskin (menginsafi)

16) Pesan pada orang, jadi baik

17) Menjaga pacaindera (mata, telinga,
mulut...dsb), jangan dengar orang
mengumpat.

38 comments:

  1. Assalamualaikum Dato',

    Kat ruangan ni,saya siti dari kulai,saya x nak komen yang terlalu bnyk,kerana apa yg telah Dato' senaraikan di atas semuanya saya rasakan benar...
    Tapi di sini saya minta pandangan dari dato'saya berumur 25 tahun...apakah salah ke jika di hati saya saat ini mencintai suami orang,sedangkan semua itu bukan atas kehendak saya,segalanya jua datang dari Allah S.W.T...
    Masyarakat kita pada hari ni seringkali menunding jari dan menyalahkan jika ada wanita lain berkawan atau punya hubungan dengan suami orang...
    Dato'saya amat sayangkan dia..salahkah hati saya menyayanggi dia...sedangkan kehidupan rumahtangga dia sebenarnya tidak bahagia.....dan rumahtangga yang dia bina bersama isteri dia saat ni terbina bukan atas dasar rasa cinta.
    Saya minta sgt dato'dapat berikan sedikit nasihat dan pandangan untuk saya dato'...masalahnya sekarang saya ingin mendirikan rumahtangga bersamanya...

    ReplyDelete
  2. asslamualaikum..
    sy dr jb dan disini sy ingin meluahkan rasa hati yang tidak tenang dan ingin meminta beberapa nasihat..hati saya sering merasa gelisah dan mula mencurigai teman lelaki sy..cerita ini bermula pada sms gurauan yg sy hantar kn kepada dia..sms gurauan itu telah diambil serius oleh teman lelaki sy..dan saat itu juga sy telah menerima beberapa mesg yg berbaur kn perpisahan..pd keesk kn hari nya sy telah mendapat sy cerita yang amat menyedihkan iaitu kawan sy sendiri telah nampak yang teman lelaki sy menghantar seorang perempuan dalam keaadaan yang amat mesra..kini sy telah mula rasa curiga pada nya dan tidak mempunyai ketenangan jiwa untuk melakukan tugas harian..emosi sering terganggu...hati sentiasa berdebar-debar..dan keadaan sy sekarang ini adalah dalam kemurungan...panduan nasihat dari dr amat sy perlukan untuk meneruskan kehidupan...dan sememang nya hati ini amat memnyayangi diri nya...thank

    ReplyDelete
  3. salam.. kebanyakan lelaki akan menyatakan rumah tangga mereka tidak bahagia dengan isteri pertama jika hendak beristeri 2.. ini hanya alasan semata-mata.. cuba siasat betul-betul

    ReplyDelete
  4. asslamualaikum.
    sy dr serdang UPM...Sy amat cinta kn seorang wanita ini...dah empat tahun sy bsme dia..dan kami pon pernah telanjur dan kami sudah tak wat lagi pekara itu.. selama empat tahun dia mule berubah dia kata kan dia sudah tak cinta kn sy lagi n x syg sy lagi sbb dia stil sme dgn sy lagi krn kesian kn sy..bkn sbb cinta dan syg... sy seperti tepung sebelah tgn je.. tapi btol ke dia tak syg sy lg...sy jume nk ketengan huhu
    arwah mak pon sudah pergi nn nape ujian ini harus sy lalu ie?

    ReplyDelete
  5. Askum... Dato..

    Sy sungguh tidak tenang hati sekarang..sy mencintai suami orng..terlalu mencintainya..terlalu sukar untuk syg mencintai lelaki lain mcm sy mencintainya..syg sudh cuba buka hati sy utk jejaka lain..tp semuanya tak blh menandinginya di hati sy..tp dia pun sygkan isteri dia..

    Bukan sy pinta semua ni..terlalu sukar utk sy buat keputusan..sy tak blh kehilngannya..hidup sy terasa kosong, sesak nafas terlalu berat sy tanggung andai kata sy tingglkannya..

    Dn apa yg sy paling takut..andai kata sy sy masih syg dn teringatknnya walaupun sy sudh bersuami nanti...sbbb itula sy rasa sy sgt perlukannya...

    hrp dp bg sy pandgn...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nasihat sy,ikut kata hati,jd no2 barula nampak langit tu tinggi rendah.

      Delete
  6. assalammualaikum...dato...sy teringin nk tenangkan hati,fikiran sya dan dll tp sy tk tau mcm mne...dgn apa yang sya baca ni yang apa dato nyatakan d sini sya akn buat...tapi apa yang dlm ingatan sya...sya tidak mhu kehilangan org yang sya syg...sya teringin jumpa ibu sya...sya cemburu kwn2 ada ibu tpi saya tk de...

    ReplyDelete
  7. assalamualaikum dato..
    terima kasih atas petua tenangkan hati yang diberikan ini..
    tak lama lagi saya akan menduduki stpm, tapi hati sy masih x pegang dgn azam yg sy tanam utk berusaha bersungguh-sungguh..
    walaupun sy sedar apa yg sy buat semuanya sia-sia, tetapi sy masih blm bertindak sepenuhnya utk capai azam sy itu..
    kawan2 dan keluarga sy slalu mberikan tekanan kpd sy..
    apabila belajar, pemikiran sy x sehaluan dgn tumpuan sy..
    hati sy slalu dibayangi dgn masalah2 yg timbul..

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum..
    salam semua untuk yg membaca ruangan wb ini..hati sy hari nie sedih je..menagis sbb rindukan seseorang..terasa sayu sgt hati terhadap suami sy yg jauh dimata..sy isteri yang ketiga utk suami sy..mertua sy menyayagi sy...tapi adakal suami sy nie seorang yag baran sensitif tak tentu pasal mudah marah atau merajuk..ada je salah sy dia namapk..samapi sy dah tak dekeyakinan diri utk hidup..sy sygkan suami sy ..skrg dijauh dibumi anbia sedang menjalankan tugasnya...adakal perhubungan kami alhamdulillah baik adakalnya memritkan hati..jarak usia antara suami sy dan sy sgtlah jauh...klu mati biarlah sy mati sbg isterinya..tapi sy dah terlalu penat utk memahami hati org lain..semua tak memahami sy termasuk suami sy tapi alhamdulillah hanya Allah yg memahami sy..hanya Al-quran dan sejadah tempat sy melepaskan rasa sedih kerana andaikat sy merindui dia..pasti susah utk dia mengetahui...hanya doa je sy mampu utk meneruskan kehidupan sy sbg isteri..ingin sekali rasa syg dihatinya milik sy....ingin sekali dia memahami sy sbg isterinya..supaya jerih oahit maung sy harungi rasa nie dia tahu..tapi Allah jua yg maha mengetahui... bantulah sy supaya sy lebih kuat utk mengahdapi hari2 yg akan berlalu ini dgn tenang...terima kasih..semoga Allah merahmati dato..wasalam.........

    ReplyDelete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  10. assalamualaikum dr..

    saya mempunyai masalah iaitu hati saya sentiasa tidak tenang dan selalu sedih. ia bermula apabila kekasih saya minta hubungan diputuskan. sedangkan saya tidak pernah berlaku curang. alasan yang diberikan untuk putus ialah kerana tidak tahan dengan perangai saya yang kononnya tidak mempercayainya walhal segalanya saya mahukan penjelasan dan bukan kerana tidak mempercayainya. kini setiap hari saya menangis. patutkah lelaki menangis kerana cinta?. setiap kali solat saya akan berdoa semoga Allah S.W.T membuka semula hatinya untuk terima saya. saya berdoa minta tenangkan hati dan mudahkan urusan saya seharian kerana fikiran saya sering terganggu sewaktu bekerja. hampir 6 bulan saya merana dan sedih. saya berdoa dan berserah tetapi masih juga rasa sedih. mungkin kerana terlalu sayangkan dia, saya jadi begini. bolehkah dr beri saya beberapa petua supaya saya dapat gembira seperti dulu tanpa melupakan si dia?..terima kasih

    ReplyDelete
  11. assalammualaikum...
    Saya sudah berkahwin hampir 10 tahun, tp sampai ke hari ini sya tidak dpt mencintai suami sya dgn sepenuh hati.Saya cuba utk mencintainya ttp amat sukar. bagaimanakah caranya utk sya mencintainya...terima kasih.

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum....
    Saya nak tnye?hati saya ny selalu x tenang.saya asik berfikiran negatif je.tahun ny saya menghadapi peperiksaan pmr..adakah itu sebabnya?

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum Dato........
    Saya ada masalah dalam keluarga...peristiwa nie berlaku pada minggu lepas 7 mei....ketika itu saya berada di kampung,..pada mulanya saya dan adik saya keluar ke kedai membeli makanan..balik dari kedai kami ramai2 duduk di meja luar rumah ibu saya untuk makan makanan yang dibeli tadi...saya tidak terus makan sebaliknya menyuap anak saya terlebih dahulu,anak saya terkinja2 sewaktu makan dan saya memarahinya lalu mencubit...masa tu juga lah ayah saya memarahi saya dan berlalu dr tempat duduknya..ayah berlalu sambil mengomel hendak menyepak saya...saya terdiam dan sebak.saya tidak berkata ape2 sebaliknya terus menyuap anak saya makan.keadaan menjadi suram.ketika itu juga suami saya kebetulan sampai untuk menjemput saya kerumah mertua...suami saya hairan melihat mata saya merah dan keadaan menjadi semakin tegang.saya sebak terus menagis ketika suami saya bertanya kepada saya.tanpa berkata saya saya terus masuk kedalam dam mengemas pakaian ..saya angkat beg masuk kereta,ketika itulah ayah saya memanggil suami saya "ha roy(bukan name sebenar)sini kecap ko,dudok sini, nie duit minyak,nie duit segala utang nko,dll dengan nada marah...Roy terkejt dan terpinga2.Ketika itu juga lah saya menegaskan 'kenape plak ungkt pasal duit,saya marah anak saya,bukan pasal duit'...Selepas itu keadaa semakin gawat .campur tangan kedua ibu bapa menyebabkan keadaan semakin tegang.saya duduk diluar menantikan keadaan sekit tenang untuk meminta maaf..bila keadaan hampir tenang jam pun sudah lewat malam, saya sebagai anak pergi meminta maaf kepada ke dua orang tua saya.Ayah mcm biar.saya salam dan mencium tangannya.Tapi yang menyedikan ibu saya tidak mahu menyambut tangan saya ketika saya menghulurkan tangan untuk bersalam.Sekarang saya bingung,rungsing dan sedih kerana ibu tidak memaafkan saya..salahke saya sebagai seorang ibu memarahi seorang anak untuk mendidik anak supaya beradap ketika makan.Tolong la saya Dato dalam menyelesaikan masalah ini.Apekah yng perlu saya lakukan untuk mengembalikan keadaan seperti sedialaka...

    ReplyDelete
  14. hati tdak tenang..fikiran berserabut....

    ReplyDelete
  15. assalamualaikum dato..saya berasa sangat sedih dan ati saya xtenang..macam2 masalah menimpa saya.pada mulanya saya angggap sebagai takdir,tapi lama kelamaan saya rasa semakin sebak dan xtahan dengan dugaan ini.ada jugak rakan saya yang myuruh saya mendi bunga untuk hilangkan sial pada diri saya..saya tidak tahan dengan situasi ini

    ReplyDelete
  16. terima kasih atas kesudian tuan berkongsikan tips yang bermanfaat..sedangkan jasmani kita memerlukan makanan setiap hari,begitu juga hati kita memerlukan makanan(penyucian jiwa) setiap hari..saya juga ada berkongsikan sedikit tips untuk memberi ketenangan hati setenang subuh yang hening yang saya coretkan di blog saya..semoga informasi ini dapat manfaat buat semua

    ReplyDelete
  17. saya cuma nak bertanya,mcmane nk tenangkan aty saya,sedangkan hati saya xtenang sbb saya ada perasaan tidak selesa dengan seorang memberni.nk kata perasaan benci xpom,perasaan sakit aty xlgsung,tp bila saya tgk dia saya jadi xtenang,,,,,bencila ada pearasaan mcmni.mcmne nk buang perasaan ni???

    ReplyDelete
  18. saya sering di timpa masalah dgn umur yg maseh muda/saya tahu ini adalah ujian yg sedang diberikn/akn tetapi setiap mlm sya akn menages megenang kn masalh yg menimpa saya/klau nk dicerita kn mmg xkn pernah habis/salam

    ReplyDelete
  19. assalamualaikum.terima kasih atas petua yang diberi.insyaAllah akan dipraktikkan oleh kita semua.amin.

    ReplyDelete
  20. assalamualaikum...petua tu boleh membantu sy..tp sy nk Dato' btol bagi pandangan pasal masalah sy ni, dulu saya ada kawan rapat, terlalu rapat. kt mana ade die sy juga ada. tp segala nya berubah sejak die menyambung pengajian, sejak tu die x endahkan pe yang berlaku, saya ade tnya pada die tp die xpnh luah kn pe yg dalam hati, sy xtau la die terlalu bz ke or die sudah mempunyai teman lg bek dr sy. sy kekadang gelisah, sedih kecewa, rindu tiap kali fikir pasal diri die,jd saya nk mtk pndangan dato' ape perlu saya buat??saya harap dapat membantu saya,saya nk hati saya gembira seperti dulu...

    ReplyDelete
  21. assalamualaikum
    saya mempunyai keluarga yang latar belakang porak peranda wpun sy nie kurang kasih syg tp sy ingin bhagia same dgn org lain..lantaran kekurangan kasih syg sy gemar mencari kebahagian di luar...cth lepak dgn kwn2,,,,semua perkara y saya bwat di luar lbih mendatangkan bhagia dr di rumah...sy pernah terlanjur n lelaki2 tidak mahu bertanggungjawab.lelaki tu tinggalkan sy cm2 shaje.abis madu sepahnye dibuang wpun cume satu kali saje kami terlanjur.sy sngt tertekan sangt2 dan jiwa sy sampai sekarang tak tenang..sy tahu x de sape y mahukan ppuan cm sy..tp bile teringatkan dosa y sy bwt jiwa dan hati sy x tenang..sy perlukan semangat..sy nk jd perempuan baik y disayangi Allah dan semue...skrang sy sdg belajar di ipt n ape y sy mahukan jiwa dan perasaan sy tenang tentang dosa lalu..sy mahu lupekan semue2 tp xdpt..sy harap dato dpt beri sedikit kata2 nasihat n semangau u sy,,insyAllah tips diatas sy akan praktikan,,terima kasih

    ReplyDelete
  22. suhana
    assalamualaikum..dato saya pljr ting 4 disebuah sekolah dterengganu entah kenapa sjak drpd sekolah dbuke saya tidak minat tuk bljr ble bljr aty sya gelisah..saya rasa saya berminat tuk menghafaz al-quran..saya tdk thu tuk bgthu iby bapa saya mcm ane..saya tidak tenang tp insyallah saya akn praktikkn petua dato

    ReplyDelete
  23. saya setuju dgn apa yang admin lampirkan..apa yang mengesankan bila saya dlm keadaan jiwa tidak tenang,sentiasa basahkan diri dgn wuduk. insyaallah mmg berkesan.

    apa pun kita kena sedar siapa pun kita,di mana kita berada,allah sentiasa ada bersama kita.jangan kita cuba menongkat langit sambil pasak terus kaki di bumi..semuanya termasuklah soal ketenangan semuanya datang dari allah ta'ala. Thanks.. good entri
    Entri Terbaru Saya:
    Kenapa Hidup Kita Tidak Tenang

    ReplyDelete
  24. Masalah datang bertimpa2...lepas anak, masalah duit,pas tu suami wat hal...bila nak bahagia kan...

    ReplyDelete
  25. Assalamualaikum doktor..sy dyna dr seremban..sy ada soalan nk dikongsikn dgn doktor ttg mslh sy ni...klo kwn2 nk bls pn xape..sy prlukan pndangan org rmi..mcm mne nk tenangkn n gembirakn hti ni..sy cbe utk tnangkn tp xblh..sy jga hti kwn2 tmpt kje tp dorg xpnh pn nk jga hti sy..sy xtw knp ada manusia yg dengkikan kebahagiaan n kejayaan seseorang sehinggakan sanggup wt sy jd mcm ni...sy cme bkerja utk bntu kluarga tp dorg mcm nk tutup priuk nasi sy..ape slh sy kt dorg pn sy xtw..sy hrp kwn2 mahupun doktor tlg lah bg pndapat..sy buntu dan xkuat trima dugaan mcm ni..sy cma tggu msa sj utk Allah jemput..sy xmntak apa2 pn cma tlg bg kbahagiaan dan ktenangan kt sy wlaupn sketika..2 je..tme ksh..wassalam

    ReplyDelete
  26. Assalamualaikum doktor..sy dyna dr seremban..sy ada soalan nk dikongsikn dgn doktor ttg mslh sy ni...klo kwn2 nk bls pn xape..sy prlukan pndangan org rmi..mcm mne nk tenangkn n gembirakn hti ni..sy cbe utk tnangkn tp xblh..sy jga hti kwn2 tmpt kje tp dorg xpnh pn nk jga hti sy..sy xtw knp ada manusia yg dengkikan kebahagiaan n kejayaan seseorang sehinggakan sanggup wt sy jd mcm ni...sy cme bkerja utk bntu kluarga tp dorg mcm nk tutup priuk nasi sy..ape slh sy kt dorg pn sy xtw..sy hrp kwn2 mahupun doktor tlg lah bg pndapat..sy buntu dan xkuat trima dugaan mcm ni..sy cma tggu msa sj utk Allah jemput..sy xmntak apa2 pn cma tlg bg kbahagiaan dan ktenangan kt sy wlaupn sketika..2 je..tme ksh..wassalam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya paham sangat2 perasaan kamu. Saya selalu jaga hati kawan2. Ape2 saya ikut je cakap diorang. Tp diorang suka2 hati je buat ikut hati diorang. Kdg2 rasa macam kite ni xde nilai je dimata diorang.

      Delete
  27. Assalamualaikum doktor..sy dyna dr seremban..sy ada soalan nk dikongsikn dgn doktor ttg mslh sy ni...klo kwn2 nk bls pn xape..sy prlukan pndangan org rmi..mcm mne nk tenangkn n gembirakn hti ni..sy cbe utk tnangkn tp xblh..sy jga hti kwn2 tmpt kje tp dorg xpnh pn nk jga hti sy..sy xtw knp ada manusia yg dengkikan kebahagiaan n kejayaan seseorang sehinggakan sanggup wt sy jd mcm ni...sy cme bkerja utk bntu kluarga tp dorg mcm nk tutup priuk nasi sy..ape slh sy kt dorg pn sy xtw..sy hrp kwn2 mahupun doktor tlg lah bg pndapat..sy buntu dan xkuat trima dugaan mcm ni..sy cma tggu msa sj utk Allah jemput..sy xmntak apa2 pn cma tlg bg kbahagiaan dan ktenangan kt sy wlaupn sketika..2 je..tme ksh..wassalam

    ReplyDelete
  28. assalamualaikum....kepada dr Fadhilah Kamsah

    nama saya atika...sekarang ni saya telah sambung pelajaran saya di mesir, university Al-Azhar... ini adalah pertama kali saya berpisah dengan keluarga....sudah 2 bulan leebih saya berada di sini.. tpi hati saya tetap resah gelisah.. takut binggung dan bermacam macam lagi... rindukan keluarga dan takut... Saya Tak yakin pada diri saya...saya bukanlah pandai... sebab itu saya takut saya tidak bole melkukannya atau tidak... tolonglah beri nasihat pada saya....nk bikin ape ape pun tak bole sebab terlalu risau sangat

    ReplyDelete
  29. Asaalamualaikum. Saya mempunyai masalah emosi mudah berubah2 disebabkan perkara2 kecil. Saya mudah rasa cemburu atas orang lain. saya juga selalu rasa keseorangan kerana saya sukar bergaul dengan orang lain. Saya ingin berubah tetapi merasa buntu kerana saya tidak tahu caranya..Bagaimana saya ingin merubah diri saya?

    ReplyDelete
  30. assalamualaikum,saye mohon untuk share ye..terima kasih atas ilmunya .

    ReplyDelete
  31. asalamualaikum
    sy madinah dr subang jaya ..sy dan abg2 mahupun kawan2 sy...suka merendah2 sy dan sy rasa diri ni di singkirkan oleh mereka ...ada kerena sy cepat marah atau sy tidak pandai berckp ...begitu juga sy dan ayah sy.... sy ni seorg yg baik tp suka marah krn perkara2 kecil dan suka bergaduh dngn mak sy ...sy rasa sgt100 tertekan dngn ahli keluarga sy ...kadg2 sy rasa benci dngn ayah tp sy syg kan ayah...setiap kali sy dimaje makn kene ceramah yg tak berkenan ...setiap kali sy balik sklh ...hidup sy ni mcn tak bererti lg cikit2 kene mrh sehinggakan tgk tv bersama tak boleh.. MAK sjh lah tempat mencurahkan kasih syg..DATO,kdg2 sy rasa taku nak balik rumah mcn sy dah buat sy besar dan sy rasa mcn nak lari dr rumah.,..tlg lah sy DATO..terima kasih

    ReplyDelete
  32. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  33. Saya pun tak tenang skrg nie. Smlm sy keluar dgn rakan sekerja.. mmg sy minat dgn dia. Dia ada tanya sy sama ada sy akan dendam dgn org tu kalau dia brcerita pasal org tu. Sy kata sy tidak akan berdendam buat tak tau saja. Then, tiba2 kawan sy mgakui dia sakit hati dengan org tu.. sy tak tau cerita lanjut sbb kawan sy nie tak mau bagitau sy. Disebabkan hal ini sy jadi tak tenang dan perkara tu menjadi tanda tanya siapa org yg buat dia sakit ati. Hati sy tak tenang pula bila dapat tahu kawan sy nie sakit hati dgn org lain d sbbkan sy.

    ReplyDelete